Feedback Form

תוכנית עסקית

מתוך BusinessPedia

קפיצה אל: ניווט, חיפוש

קוראי ערך זה קראו גם

פתיחת עסק
הסכם סודיות
קרן הון סיכון

עשה ואל תעשה

עשה

  • היעזר בחוות דעת מאנשים מנוסים. תוכנית עסקית טובה עברה בדרך כלל מספר גלגולים בטרם התעצבה, הרבה מזה בזכות משוב.
  • השקע מחשבה רבה בכתיבת תקציר המנהלים. זכור: על התקציר להביא את עיקרי הדברים ולעורר עניין אצל הקורא. הקורא (המשקיע או הבנקאי) קורא במקרים רבים רק את הפרק הזה.
  • הקפידו על פשטות התיאור וניקיון ההצגה. בכל פרק בתוכנית, שאלו את עצמכם: מהן הנקודות העיקריות והאם הן הודגשו מספיק באופן הצגתן?
  • גם אם אין בכוונתך לכתוב תוכנית עסקית מלאה, אל תוותר על תכנון פיננסי באמצעות גליון-נתונים. יזמים רבים מגלים האם יש להם "ביזנס" ביד רק לאחר ש"שיחקו עם מספרים" במסגרת התכנון הפיננסי.

אל תעשה

  • תוכניות ארוכות לא נקראות בדר"כ. נהוג כי תוכנית עסקית לעסק קטן לא תעלה על 20 עמודים, ולעסק גדול - עד 50 עמודים.
  • הפרזה בהערכות פוגעת במהימנות התוכנית ומציגה. כל תהליך קבלת ההערכה הוא יותר ניחוש מושכל מאשר מדע. עם זאת, כדאי לקבל משוב אמיתי על ההערכות ולשמור אותן בתחום המתקבל על הדעת.


תוכנית עסקית (באנגלית: Business Plan) הוא מסמך הבוחן את כדאיות יישומו של עסק, וכולל תוכנית ביצוע עקרונית. תוכנית עסקית מציגה הערכה כלכלית על בסיס הנחות עבודה, נתונים עסקיים ותחזיות לטווח ארוך. מבנה ותוכן התוכנית העסקית שונה מעסק לעסק ומותאם לכל עסק בהתאם לאופי פעילותו ומטרותיו בהכנת התוכנית. כמו כן, תוכנית עסקית שנועדה למטרות פנים-ארגוניות שונה מזו שנועדה למטרות גיוס כספים ממשקיעים ובנקים. בתוכנית שנועדה למטרות פנים-ארגוניות ניתן לוותר על מידע הסוקר את הרקע של החברה ופרטים נוספים הידועים לכל בתוך החברה. בתוכנית עסקית שנועדה למשקיעים יושם דגש על סקירת ההנהלה והצוות ובתוכנית שנועדה לבנקים יושם דגש על ההיסטוריה הפיננסי של העסק.

תוכן עניינים


[עריכה] מבנה התוכנית העסקית

כאמור, מבנה התוכנית העסקית יכול להשתנות בהתאם לעסק, ולמטרה שלשמה נכתבה התוכנית. עם זאת מקובל כי תוכנית עסקית תורכב מהפרקים הבאים:

[עריכה] תקציר מנהלים (Executive Summary)

מטרתו של תקציר המנהלים - להציג את עיקרי הדברים. רבים מקוראי התוכניות העיסקיות (משקיעים, מנהלים בכירים) מתמקדים בחלק זה וקוראים בעיון בחלקים אחרים רק אם הדבר נדרש. על כן ישנה חשיבות מכרעת לאופן הצגת הדברים בתקציר, הן בהיבט של הבאת עיקרי הדברים והן בהיבט משיכת עניין מצד הקורא.

התקציר (מקובל 2-3 עמודים) יכסה בתמציתיות את הנושאים הבאים:

  • מטרת התוכנית העסקית
  • תיאור המוצר או השירות, הענף/שוק, ייחודיות המוצר
  • תיאור תמציתי של הצוות המציג את התוכנית
  • תיאור תמציתי של יעדים ולו"ז ליישום
  • סיכום תחזיות הרווח והפירות הצפויים מההשקעה
  • במקרה של תוכנית המוצגת למשקיעים: שיעור ההשקעה הנדרשת ושיעורי הבעלות (אחוזים) המוצעים למשקיעים לאחר גיוס ההון.

תקציר מנהלים.

[עריכה] המוצר או השירות (The Product / Service)

סקירה של השירות או המוצר תוך הדגשת הצורך שעומד מאחורי המוצר, והמאפיינים הייחודיים הטמונים בו. במקרה של מיזם טכנולוגי - נהוג לכלול תיאור תמציתי של הטכנולוגיה העומדת מאחורי המוצר והאם היא מוגנת באמצעות פטנט. פרק זה מציג את המוצר מנקודת מבטו של הצרכן הסופי, ולכן הוא צריך לכלול פרטים כגון מיתוג המוצר, עלות לצרכן, צורת השימוש. המוצר/השירות. המוצר הוא אביזרים אופנתיים לאישה כמו תכשיטים,שעונים,אביזרי שיער,משקפיי שמש,חגורות,צעיפים,תיקים,ארנקים ועוד'. הפריטים הנמכרים הם פריטים שנבחרים מחנויות סיטונאות המייבאות את המוצרים מחו"ל ומשווקות את כל המוצרים לחנויות המוכרות אקססוריז. העלויות של הפריטים הם במחירים ממוצעים ונוחים מאוד לצרכן. גם כן צורת השימוש של הפריטים היא פשוטה מאוד וכל אחד יכול להשתמש בהם.

[עריכה] השוק (The Market)

פרק זה מתמקד בשוק שבו העסק פועל. מטרת פרק זה להציג את הצורך, השוק שהצורך יוצר, פוטנציאל השוק (כולל מגמות צפויות), המתחרים, היתרון היחסי של המיזם על מתחרים אלה, וחסמי כניסה לשוק.

[עריכה] ניתוח שוק (Market Analysis)

  • רקע כללי על הענף
  • הגדרת שוק היעד של המוצר או השירות, פרופיל הצרכן
  • פוטנציאל השוק: גודל השוק (בכסף) ותחזית לשנים הקרובות
  • חסמי כניסה אל השוק

ענף האקססוריס הוא ענף גדול שנמצא בהרבה חנויות של אבזירי אופנה,חנויות הלבשה וביגוד,חנויות תיקים וחנויות נעליים. שוק היעד של המוצרים רובו נשים ונערות שקונות את האקססוריס ומעט גברים שקונים אקססוריס לעצמם או כמתנה לאישה. גודל השוק שקונה את המוצרים הוא גדול מאוד כ80% מהנשים והנערות קונות מוצרים אלו.

[עריכה] המתחרים (Competitive Analysis)

מקובל להתחיל את ניתוח המתחרים בהגדרה של קריטריונים להשוואה. במקומות שבהם הקריטריון איכותי, נהוג להציגו בצורה של ציון כמותי (לדוגמא, בעסק הפועל בתחום הוידאו, איכות הוידאו תדורג מ-1 עד 10).

בתת פרק זה סוקרים את הגורמים המתחרים, תיאור תמציתי שלהם מבחינה ארגונית (לינק לאתר אינטרנט של הארגון, מתי פעילותו החלה וכו'), תיאור של המוצר או השירות שהם מציעים, וניתוח של המוצר/שירות על-פי הקריטריונים שהוגדרו. ישנם כאלה הכוללים בנוסף דיאגרמת ראדאר (Competitve Radar), המתארת בצורה גרפית את הביצועים של כל מתחרה בכל קריטריון, לצד אלו של המיזם המוצע.

דיונים ברשת


המתחרים. המתחרים בענף האקססוריס הם כל עסק שמוכר גם כן אקססוריז,כמו כן גם חנויות תיקים,חנויות בגדים שמוסיפות אקססוריס,חנויות פופ שמכניסות אקססוריז,חנויות נעליים וחנויות תכשיטים. לכל חנות שמוסיפה אקססוריז יש את המוצרים היחודיים שלה וגם כן יש חנויות שמוכרות את אותם מוצרים בדיוק רק עם מותג שונה עליהם ומחיר. בעסק הנוכחי יש מבחר של מוצרים שהם יחודיים ובאיכות גבוהה והמחירים גם כן שונים ממקומות אחרים. המוצרים שבעסק הם במחירים סבירים ולא יקרים. המוצרים שבעסק נקנים בחנויות מובחרות של סיטונאות והם נבחרים אחד אחד ברמת האיכות שלו. המוצרים שבעסק מתחלפים כל הזמן לפי העונה והאופנה המתחלפת ומתאימים את עצמם כל הזמן לפי דרישת הלקוחות ורמת הצלחת המוצר. שירות המוצרים שבעסק היא ברמה גבוהה,אם זה אחריות על מוצרים או החלפת מוצר.

[עריכה] תכנון אסטרטגי

פרק זה יסקור לרוב את הנושאים הבאים:

מקובל לשלב בפרק זה תת-פרק על הנחות יסוד וכן הגורמים הקריטיים להצלחת המימוש (לדוגמא: רגולציה חדשה, תחזיות צמיחה/מיתון, התפתחויות ענפיות, התפתחויות חברתיות וטכנולוגיות). תכנון אסטרטגי.

החזון העומד מאחורי המיזם הוא להרחיב את העסק ולפתוח עוד חנות של אקססוריז שהיא אם אותם רמת ואיכות של מוצרים הנמצאים בעסק הקיים רק בעוד מקום בכדאי להגדיל ולהשתלט על שוק הלקוחות וכמו כן להגדיל את רמת ההכנסות הנוכחית.

[עריכה] יישום

[עריכה] תוכנית השיווק והמכירה (Marketing Plan)

התוכנית תכלול קוים מנחים למיצוב המוצר ותמחורו והאסטרטגיות לקידום המוצר, שיווק המוצר בקרב קהל היעד שלו ודרכי ההפצה (פירסום, יחסי ציבור). זה גם המקום לתאר את מערך השווק והמכירה וכן שיתופי פעולה אסטרטגיים ותרומתם למאמץ החדירה אל השוק.

[עריכה] תוכנית הייצור (Production Plan)

הפרק יכלול תיאור של התהליכים העיקריים בייצור או במתן השירות, פירוט של האמצעים והמתקנים הדרושים, מדיניות עבודה עם קבלני משנה ושותפים עסקיים.

[עריכה] מבנה ארגוני ותכנון כוח אדם

תיאור של המבנה הארגוני הנחוץ ליישום, כולל שינויים והתאמות הצפויים לפי שלבי ההתפתחות של המיזם. נהוג להמחיש את המבנה הארגוני באמצעות סכימת בלוקים עקרונית שבה יוצגו היישויות השונות (הנהלה, מחקר ופיתוח, תפעול וכו') לצד סמכויות. המבנה צריך כמובן לתמוך בתהליכי העבודה העיקריים ולאפשר את ביצועם בצורה יעילה.

תכנון כוח אדם יציג את היקף כוח האדם הנדרש, והמומחיות הנדרשת, בהצגה לפי תקופות (השנה הראשונה, השנה השניה וכו').

[עריכה] צוות ההנהלה (Management Team)

בפרק זה מוצגים היזמים וחברי צוות ההנהלה. נהוג לכלול תקציר קורות חיים, בעוד שקורות חיים מלאים מובאים לרוב בנספח. בתקציר רצוי להדגיש את ניסיונו וכישוריו של האיש בהתאמה למיזם החדש. במקרה שהצוות חלקי, יש להדגיש את הפערים הקיימים באיוש.

[עריכה] מימון ותכנון פיננסי

פרק זה מציג את ההיבטים הפיננסיים הקשורים ביישום המיזם, והוא מתייחס בעיקר להשקעה הנדרשת, מקורות המימון ותחזית רווח והפסד. הפרק יכיל לרוב את הנושאים הבאים:

  • הנחות בסיס לניתוח - גם אם אלה הופיע כבר קודם במסמך, רצוי לחזור עליהן כאן במרוכז, שכן יהיו משקיעים אשר יקראו בעיון רק את החלק הזה.
  • תיאור ההוצאות כולל הוצאות שכר, השקעה בנכסים (כגון מבנים, ציוד). הוצאות אלה מתפתחות עם הזמן - מקובל להציג אותן ברזולוציה של רבעון/חודש בשנה הראשונה, וברזולוציה גסה יותר (שנתית) בשנים הבאות.
  • תחזית מכירות ל-5 השנים המבוססת על אחוז חדירה לשוק, בשלות תהליכים חיצוניים וכו'. בדומה לסעיף ההוצאות, התחזית תוצג ברזולוציה גבוהה בצקופה הראשונה, וברזולוציה גסה יותר (שנתית) בהמשך.
  • תחזית רווח והפסד לשנים הראשונות (מקובל: 3-5 שנים)
  • ניתוח נקודת האיזון ותקופת החזר ההשקעה
  • תחזית תזרים מזומנים ל-3-5 שנים
  • המימון הנחוץ: במקסימום, ולאורך השנים
  • מקורות מימון
  • דיון ברגישות הביצועים ביחס לפרמטרים קריטיים (כגון תמחור) וגורמי סיכון (כגון טכנולוגיות מתחרות שנמצאות בשלבי מחקר או פיתוח)

[עריכה] נספחים

הנספחים יכללו בדרך-כלל:

  • קורות חיים מלאים של היזמים וצוות ההנהלה
  • מקורות מידע והפניות שצוטטו בגוף התוכנית
  • נתונים המאששים את אשר נטען בתוכנית (לדוגמא, במקרה של עסק קטן, הצעות מחיר של ספקים)

[עריכה] כתיבת תוכנית עסקית

יזמים רבים מעידים כי תהליך כתיבת התוכנית העסקית חשובה לא פחות מן המוצר המוגמר, שכן בתהליך הכתיבה נחשפים לנתונים קריטיים, מתנהלים דיונים המובילים למיקוד המוצר/השירות המוצע, מתחדדות נקודות באסטרטגיה הנדרשת להצלחת המיזם והבנה מקיפה יותר של הצרכים והשוק. על כן מומלץ כי גם מי שנעזר בגורם מקצועי לצורך כתיבת התוכנית יקפיד להוביל את התהליך ולהיות מעורב בו בכל שלביו.

[עריכה] שלבים בכתיבת תוכנית עסקית

תהליך כתיבת תוכנית עסקית הוא תהליך איטרטיבי מיסודו, כאשר מטיוטא לטיוטא מתעצבת התמונה העסקית המוצגת בתוכנית. יזמים מדווחים כי תרומה רבה לעיצוב התוכנית נתונה למשוב מאנשי עסקים מנוסים, כלכלנים ואנשי עיצה התורמים מניסיונם ורעיונותיהם.

השלבים המקובלים בהרכבת תוכנית עסקית:

  • הגדרת מטרת התוכנית (גיוס השקעה, בקשה לאשראי וכו')
  • איסוף הנתונים, בהתאמה לפרקים השונים בתוכנית. חשוב לרכז את הנתונים והסימוכין לנתונים ולבסס את הידע עד כמה שאפשר על מקורות מידע מהימנים (כגון מחקרים, חברות מחקר מוכרות ואמינות, מחקרים אקדמיים וכו').
  • כתיבת טיוטא ראשונה לתוכנית הפיננסית. מומלץ לבצע זאת בגליון נתונים אלקטרוני (דוגמאת Excel), שבו יופיע פירוט ההוצאות (לפי רבעונים/שנים), צפי ההכנסות (מבוסס על אחוז חדירה; לפי תקופות), רווח והפסד, ניתוח תזרים מזומנים. אקסל זה הוא כלי עבודה קריטי לכותב התוכנית שכן באמצעותו ניתן לנתח את הנתונים ולהיווכח האם אכן יש כאן "ביזנס".
  • כתיבת טיוטא ראשונה לתוכנית על סמך הנתונים שנאספו והתוכנית הפיננסית.
  • כתיבת תקציר המנהלים של התוכנית.
  • קבלת משוב וטיוב התוכנית עד לקבלת מוצר מוגמר העומד במטרות שהוגדרו.
  • העברה אל הלקוח לבדיקה סופית ואישור

[עריכה] הצגת תוכנית עסקית

תוכנית עסקית יכולה להיות מוצגת כמסמך מלא, תקציר מנהלים בלבד, ו/או במצגת עסקית. ההחלטה באיזו דרך לנקוט תלויה כמובן במטרת התוכנית, סוג המיזם, והגורם שבפניו מוצגת התוכנית.

יזמים נוהגים לעיתים לחשוף את התוכנית רק לאחר שנחתם הסכם סודיות עליו חותם הקורא, ואשר מסדיר מניעה של ניצול לרעה של המידע או הרעיון המוצגים בתוכנית.

[עריכה] ראו גם

[עריכה] קישורים חיצוניים

שאל את עזרא  שאלות קשורות מתוך האתר "שאל את עזרא"


יש לך שאלה? - שאל את עזרא


חושב שדף מידע זה חשוב? שתף אותו עם בני משפחה וחברים! לחץ כאן לשליחת הדף
ערכים חמים: מדרגות מס | פתיחת עסק | דמי הבראה | שכר | פנסיה
מחשבון מס הכנסה ברוטו נטו